Pardus Nedir?

Pardus Nedir? 

Pardus 2003 yılında temelleri atılan milli işletim sistemi olan, Türkiye’de TÜBİTAK-UEKAE tarafından geliştirilen, özgür, hızlı kurulabilen, kolay kullanılır, çoklu dil içeren, bilgisayar kullanıcılarının temel masaüstü ihtiyaçlarını gidermek üzere hali hazırdaki linux dağıtımlarının üstün taraflarını kullanan; kurulum, yapılandırma ve kullanım kolaylığı sağlayan açık kaynak bir işletim sistemidir. Pardus’un bugüne kadar yayınlanmış 5 ana sürümü ve 9 ara sürümü mevcuttur. Bunlara ek olarak 2 kurumsal sürümü vardır.

Pardus Temel Yapısı Nedir?

Debian GNU/Linux temelli açık kaynak kodlu bir işletim sistemidir. İnternet üzerinden ücretsiz olarak indirilebilmekte ve kolay kurulabilmektedir. Kişisel veya kurumsal kullanımlar için Pardus’un rekabet edebilir ve sürdürülebilir bir işletim sistemi haline getirilmesi için TÜBİTAK ULAKBİM bünyesinde geliştirme ve idame çalışmaları devam ettirilmektedir.

Pardus’un, kamu kurum ve kuruluşları ile KOBİ’lerde kolay yaygınlaştırılabilmesi için kurumsal ihtiyaçları karşılayan açık kaynak kodlu alt projeleri bulunmaktadır. Lider Ahenk Merkezi Yönetim Sistemi, Engerek Kimlik Yönetim Sistemi, Ahtapot Bütünleşik Siber Güvenlik Sistemi, Etkileşimli Tahta Arayüz Projesi (ETAP), ULAKBÜS Bütünleşik Üniversite Sistemi bunların başlıcalarıdır.

Bir Linux dağıtımı olmanın yanı sıra, kamuda açık kaynak ve özgür yazılımların yaygınlaştırılması, ülkemizdeki açık kaynak / özgür yazılım ekosisteminin geliştirilmesi çabaları ile birlikte bir projeden daha çok bir program haline gelmiştir. Pardus şemsiyesi altında özgün projeler şeffaf bir şekilde geliştirilerek özgür yazılım dünyası ile paylaşılmaktadır.

Pardus Adı Nereden Gelmektedir?

Anadolu Parsı’nın bilimsel adı olan Panthera pardus tulliana’dan gelmektedir.

Mevcut İşletim Sistemimi Silmeden Pardus’u Deneyebilir Miyim?

Pardus ‘u ikinci bir işletim sistemi olarak, mevcut işletim sisteminizin yanına kurabilirsiniz. Bu şekilde kurulum yapıldığında bilgisayar açılışında size hangi işletim sistemi ile devam etmek istediğiniz sorulacaktır.

Pardus’un Özellikleri Nelerdir?

1- Açık kaynaklıdır.

2- GPL lisanslıdır.

3- Özgürdür.

4- Adını Anadolu panterinin isminden alır.

5- TÜBİTAK-UEKAE tarafından gerçekleştirilen bir işletim sistemidir.

Pardus’un Sistem Gereksinimleri Nelerdir?

1- 800 mhz Intel veya amd işlemci (en az 1200 MHz önerilir).

2- 256 MB RAM (512 MB önerilir).

3- En az 4GB boş alana sahip harddisk.

4- Pardus hizmetlerine ve kaynaklarına ulaşmak için internet bağlantısı.

Neden Pardus Kullanmalıyım?

1- Özgürdür.

2- Türkçedir.

3- Virüslere geçit vermez.

4- Hızlı kurulur.

5- Kolay kullanılır.

6- Her şey yazılım dahildir.

7- Özelleştirilebilir.

8- Şeffaftır.

9- Çoklu dil desteği.

10- Eğlencelidir.

pardus işletim sistemiPardus İşletim Sistemi Nerelerde Kullanılıyor?

Hali hazırda yerli iletişim sistemi pardus milli savunma bakanlığı tüm askerlik şubeleri Türk silahlı kuvvetleri sosyal güvenlik kurumu Adalet bakanlığı gibi önemli kurulumlar tarafından kullanılıyor. Fatih projesi kapsamında okullara dağıtılan akıllı tahtalarda pardus işletim sistemini kullanılıyor.

Pardus İşletim Sistemi Kullanan Yerlerin Listesi;

Milli Savunma Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Türk Silahlı Kuvvetleri, Emniyet Teşkilatı, Radyo Televizyon Üst Kurumu, ASAL, Ankara Emniyet Müdürlüğü, Manisa İl Sağlık Müdürlüğü, Bergama Belediyesi, Ceyhan Belediyesi, İski, Devlet Planlama Teşkilatı, Türkiye’deki müzeler, Enerji Parkı, Petrol iş sendikası, Adıyaman Üniversitesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Hastanesi, Batman Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Kastamonu Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Bilkent Üniversitesi, Çankaya Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi

Ülke olarak yerli bir işletim sistemi kullanmanın avantajları nelerdir?

-Bize has bir üründür. Linux mimarisi üzerine gönüllü katılımcılar ve TÜBİTAK desteğiyle geliştirilmektedir.

- Açık kaynak kodlu bir yazılımdır. Ne kullandığınızı bilirsiniz. Microsoft XP, Vista, 2007, Mac sistemlerindeki gibi gizli kodları yoktur.

-Ücretsizdir. İşletim sistemi, ofis programları, grafik programları, oyunları vb, uygulamaların tamamı bedavadır. www.pardus.org.tr veya www.ozgurlukicin.com 'dan indirir ve gönül rahatlığıyla kullanırsınız.

-Güvenlidir. Virüs, trojan vs. bulaşma riski yoktur. XP ve Vista gibi çürük değildir.
Bir kere kurarsınız, yıllarca kullanırsınız. Birkaç ayda bir format atma sıkıntısından kurtulursunuz.

-Pardus'u kurduğunuzda ekran kartını, ses kartını, modeminizi, yazıcınızı bilgisayarınıza tanıtacağım diye saatlerce sürücü CD'leriyle boğuşmak derdiniz olmaz. Çünkü Pardus akıllıdır. İşletim sistemini kurduğunuzda bunları da tanır. Ayrıca kurmazsınız.

-Programlama bilenler üzerinde istedikleri değişiklikleri yapabilir. Çünkü açık kaynak.

-Pardus kurduğunuzda ofis yazılımlarını da kurmuş olursunuz. Çünkü ofis de kurulum CD'sinin içindedir ve formatla birlikte kurulur.

-Codec yükleme derdiniz olmaz. Bütün ses, video, resim codecleri hazır yüklü olarak gelir.

-Dışa bağımlılığı azaltır ve diğer yazılımlara ödenen gelir ülkeye kalır.   

Yerli olmayan işletim sistemlerinin ulusal güvenlik ve döviz kaybı bağlamında değerlendiriniz.

Yerli olmayan işletim sistemlerinde kişisel verilerde dışa bağımlılık oranı artacağı gibi ülkeye karşı kullanılacak dış tehditler artar. Bunun yanı sıra ülkeler arası olası (siyasi vb) görüş ayrılıklarında yerli olmayan işletim sistemini kullanan halk mağdur olacaktır. İşsizliğe, KDV vb vergi gelirlerine doğrudan etkisi olacağından dolayı da ekonomiyi olumsuz etkileyecektir. Bunun yanı sıra yazılım yerli olmaması ülkedeki döviz akışını arttıracağından ekonomi birçok yoldan zarara uğrayacaktır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bilişim teknolojileri ve bilgi- işlemsel düşünme nedir?

Açık kaynak kod, kapalı kaynak kod ve özgür yazılım hakkında araştırma yapınız ve ülke güvenliği, maliyeti, etik gibi konularda fikirlerinizi yazınız.

Özgür Yazılım Nedir?